O našem letním turné po Francii

Posted by Richard Uhlíř

HRADEC KRÁLOVÉ Jakékoliv umění je jen těžko měřitelné, důkazem, že to děláte dobře, může však být, když vám chodí pozvánky na soutěžní festivaly, kde máte být za hosty a zdobit. Tento punc kvality drží už léta královéhradecký Vokální soubor Gentlemen Singers, jehož renomé se nedávno šířilo zaslíbenou Francií.

Osmičlenné těleso, které v uplynulé sezoně zpívalo duchovní hudbu, renesanční nápěvy, českou hudbu, modernu i Beatles v Belgii, Maďarsku, Černé Hoře či na Slovensku, se do Francie vrátilo podruhé během tří měsíců. Gentlemen Singers tentokrát během osmnácti dnů najeli 6 tisíc kilometrů a střídali velikosti sálů od kostelíků na skalách nad vinicemi po velká auditoria i vysoké nadmořské výšky.

„Po pěti úspěšných květnových koncertech na sborové soutěži Florilége Vocal de Tours, kam kluci byli pozváni jako exkluzivní hosté, je čekalo nejdelší turné ve třináctileté historii souboru. Měli před sebou dvanáct koncertů v Burgundsku a Provensálsku na tamějších čtyřech festivalech, z toho tři koncerty v impozantních katedrálách v Autunu či Vaison la Romaine, kde zpívali již před sedmi i pěti lety, ale také nová místa a příležitosti. K těm nejzajímavějším bezesporu patřil koncert v Papežském paláci v Avignonu či vystoupení v auditoriu Antického divadla ve Vaison la Romaine na festivalu Choralies pro čtyři tisíce lidí,“ přibližuje někdejší tenorista Gentlemen Singers a nynější manažer pro zahraniční cesty Lukáš Merkl.

„Projeli jsme Francii od Lyonu až na jih na Azurové pobřeží. Jako jedni z mála Čechů jsme vystoupili v Papežském paláci v Avignonu,“ říká umělecký šéf a basista Richard Uhlíř. S ním ještě v současných „gentlemanech“ působí kontratenor Filip Dámec, tenoristé Libor Komárek, Filip Tesař a Radek Mach, barytonisté Aleš Malý a Martin Struna a basista Václav Kovář. „To nebyl jen vrchol turné, ale i vrchol Gentlemen Singers. Tohle je přesně to, pro co to děláme: abychom zpívali na takových místech jako je třeba Avignon. Pak už zbývá ‘jen‘ Carnegie Hall,“ usmívá se Richard Uhlíř.

Provensálský nesoutěžní festival Choralies se koná jednou za tři roky a žije jím celá Francie, na týden se sjedou sbormistři a experti z oboru z celého světa. Nejde jen o sbory, ale i sólové zpěváky, kteří se účastní mnoha dílen či ateliérů. Francouzské turné, které vedlo i přes Festival laureátů, neboli přehlídku vítězů z nejprestižnějších evropských soutěží, kam letos kromě Gentlemen Singers byly pozvány pěvecké sbory ze Švédska a Portorika, připravoval Lukáš Merkl dva roky, jen logistika byla už vyšší dívčí.

„Kupodivu nejen logistiku, ale mělo to i logiku, přesto bylo turné plné extrémů a to nejen počtem najetých kilometrů. Zpívali jsme na úrovni moře a pak hned ve výšce 1 800 metrů v alpském ekumenickém kostelíku, který sloužil všem třem vírám v okolí. Všude chodilo skvělé publikum, ohromně vzdělané, zažili jsme skvělé reakce, hlavně na naši první půlku, která je náročnější. Že vstanou a zpívají s vámi, když na konci přidáte šlágr Champs Elysées, už trochu očekáváte, ale že skvěle přijmou i duchovní skladby 20. a 21. století, to nás mile překvapilo,“ uvádí Richard Uhlíř. Na jeden koncert si své někdejší žáky přišel poslechnout hradecký sbormistr Prof. Jiří Skopal s manželkou. Na většině koncertů bylo plno, na menších místech nebylo výjimkou, že přišla celá obec.
Gentlemen Singers přizpůsobili repertoár chrámovému prostředí, ve druhé půlce už byli více světští, zpívali renesanční madrigaly, francouzské písně Francise Poulenca, The Beatles a jako překvapení Champs Elysées. „Tu začínáme jako v 60. letech a v půlce přejdeme do aranže, jakou udělala nedávno zpěvačka Zaz, takže je z toho šansonový dixieland. Myslím, že se nám to povedlo a lidé se chytli na oboje,“ míní Uhlíř. – „Určitě, já to slyšel jedenáctkrát,“ dodává jízlivě Lukáš Merkl.

Výjimkou ve šňůře byl jeden open-air populární koncert a vystoupení v amfiteátru Antického divadla ve Vaison la Romaine, kde každý večer vystupovali největší hvězdy v rámci Choralies festivalu, např. finský Rajaton nebo britští Swingles. „Pravda, mezi nimi jsme sice nebyli, ale před jejich začátkem probíhalo ‘otevřené zpívání‘, které vedl švýcarský dirigent. Čtyři tisíce lidí si otevře zpěvník a zpívá, o to více si vážíme možnosti, že organizátoři nás do tohoto programu vtěsnali a my jsme mohli zazpívat jedny Beatles. Bylo to skvělé PR, nikdy jsme před tolika lidmi nekoncertovali, vlastně to byl vrchol i tečka celého turné,“ říká Uhlíř. Francouzi je zastavovali, gratulovali k výkonům, po městě i v kavárnách. „V tu dobu se už o Gentlemen Singers vědělo, takže tam kluci nebyli jako bezejmenní a neznámí. Vždyť během celého Choralies se uskutečnilo na 170 koncertů,“ říká Lukáš Merkl.

Všichni počítali s ponorkovou nemocí, leč nenastala, všichni pro to udělali maximum a starali se i pořadatelé, kteří u hradeckých pěvců ocenili také pokoru a ochotu. „A to je cesta, jak se na tak prestižní místa vrátit. A také jak získat cenné kontakty, třeba na sbory, které bychom rádi představili v Hradci Králové na Sborových slavnostech, které každoročně společnými silami organizujeme. Úžasný sbor je z Portorika s ohromnou energií a skvělou sbormistryní,“ podotýká Lukáš Merkl, který dále chválí francouzská vína, kuchyni a pohostinnost.

„Všichni jsme se cítili nesmírně dobře. Musí na nás být vidět, že to máme rádi a to musíme přenést na publikum. Nesmí z nás být cítit, že na tom závisí naše živobytí. I když se náhodou pohádáme, jakmile vyjdeme na pódium, nikdo nesmí nic poznat,“ říká Uhlíř.

Soubor nyní dokončuje nové cédéčko pro britskou produkci, půjde o album věnované Adventu, tedy bude spíše rozjímací. Skladby jsou inspirované přípravou a očekáváním příchodu Ježíše Krista, křest by měl být v listopadu v Praze. Na konci prázdnin vystoupí na náměstí v Polici nad Metují s tamním Police Symphony Orchestra a v následující koncertní sezoně je čeká opakovaně Španělsko, Anglie či Holandsko.

Petr Mareček
editor MF DNES

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Required fields are marked *.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>